dissabte, 23 de novembre del 2013

activitats i jocs lúdics,"experiment aigua i sucre"



SESSIÓ DE FILOSOFIA,EXPERIMENT “AIGUA I SUCRE”

ACTIVITAT CENTRAL:

Omplim un pot de vidre transparent amb aigua tèbia i després hi posem tres cullerades de sucre i ho remenam fins que es desfaci. Una vegada desaparegut el sucre,demanam què ha passat.
Induirem els infants a pensar i enraonar per finalment establir conclusions.

DESTINATARIS: infants des de 3 anys.

DURADA: 45-60 minuts aproximadament.
                                                                                                          
MATERIALS:
Un pot de vidre transparent amb aigua tèbia.
Un altre pot amb sucre
Una cullera
Guixos de colors
Cartolines negres

DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ: 

Mestra (M); Alumne(A).

Mostram el pot de vidre amb l’aigua tèbia.

M: Què pensau que és això? / Tots: aigua.
M: com ho sabeu que és aigua?
A: perquè l’aigua és d’aquest color.
M: Quin és aquest color?
A: gris
M: és transparent,perquè si miro a través del vidre et puc veure. Si tirem una cosa dins de l’aigua la podem veure? sí, perquè és transparent.

Ara els alumnes es van passant el pot de vidre (tancat) amb l’aigua tèbia.

M: com està l’aigua? / A: calent
M: crema? / A: no
M: està freda? / A: no
M: i com es diu si no és freda ni calenta,l’aigua? / A: calenteta
M: bé,però hi ha una paraula millor per dir si una cosa no és grossa ni petita…
A: mitjana!
M: molt bé! i per l’aigua ni freda ni calenta?  / A: templada!
M: molt bé! TEMPERADA O TÈBIA!

Ara mostram un altre recipient (obert) amb el sucre.



M: i això què pensau que és? / A: sal / A: sucre / A: oli / A: farina
M: d’aquestes 4 coses que han sortit,l’oli de quin color és? / A: groc
M: I això que tenim aquí és blanc,pot ser oli,sí o no? / A: no
M: ara ens queden tres de color blanc,la farina té granets com això que tenim al pot?
A: no
M: doncs això que tenim al pot no és polseta,té com granets brillants,així que ara ens queden dos blancs els dos amb granets (sal i sucre),jo no sé que hi ha al pot,com ho podría saber si és sal o sucre?
A: pensant / A: posant el cervell a pensar / A: ensumant
M: molt bé!anam a ensumar a veure si ens dóna una pista.
Després d’ensumar…
M: fa olor? / A: no
M: doncs,l’olfacte no ens ha ajudat…
A: tocant
M: molt bé!anam a tocar,només el tocarem i pensarem a veure si ens dóna pista de si és sal o és sucre.
A: Sucre / M: per què ho has sabut? / A: perquè a ca meva és igual el sucre

Un nin per instint anava a tastar el sucre i abans de que ho faci li demàn que ens conti aquesta IDEA que ha tingut,què anava a fer…

A: a probarlo con el dedo

Ara el tastam tots.

A: és sucre
M: per què saps que és sucre? / A: perquè és dolç.
M: i com és la sal? / A: salada.

Ara fem una llista de coses salades i de coses dolces.
Després fico tres cullerades de sucre al pot de vidre (sense remenar) i deman als alumnes:



M: on és el sucre? / Tots: abaix

Agafo la cullera i remeno l’aigua a consciència (el sucre ha de desparèixer). 



M: on és ara el sucre? / A: ha desparegut! / A: s’ha mesclat amb la cullera
A: no está en ninguna part / A: has hecho magia / A: está arriba / A: està enmig
M: no hi és adalt ni tampoc al mig mirau-ho
A: s’ha anat,s’ha mesclat amb l’aigua,l’aigua l’ha atrapat.
M: molt bé! S’ha mesclat. Recordau com estaba l’aigua?  l’aigua temperada ha desfet el sucre i s’ha mesclat amb l’aigua.
M: com estarà aquesta aigua si la bebem ara?normal,dolça o salada?
A:salada / A:normal / A: dolça
M: dolça!perquè  hi hem posat tres cullerades de sucre!(es pot tastar l’aigua)

També es pot tenir un pot de sal per tastar i comparar amb el sucre,a la vista,el sucre és més brillant.

REPRESENTACIÓ:

Fem un dibuix lliure en les cartolines negres amb els guixos de colors banyats amb aigua i sucre.

Aquesta activitat treballa:

-L’adquisició de la segona llengua
-Habilitats de recerca: endevinar,formular hipótesis,observar…
-Habilitats de raonament: donar raons,buscar causes,…
-Habilitats de conceptualització: posar exemples de coses salades i dolces,conceptes nous (temperada,transparent,desfer…)
-Habilitats de comunicació: expressió oral,expressió plàstica.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada