SESSIÓ
DE FILOSOFIA,EXPERIMENT “AIGUA I SUCRE”
ACTIVITAT CENTRAL:
Omplim un pot de vidre transparent
amb aigua tèbia i després hi posem tres cullerades de sucre i ho remenam fins
que es desfaci. Una vegada desaparegut el sucre,demanam què ha passat.
Induirem els
infants a pensar i enraonar per finalment establir conclusions.
DESTINATARIS: infants
des de 3 anys.
DURADA:
45-60 minuts aproximadament.
MATERIALS:
Un pot de vidre transparent amb
aigua tèbia.
Un altre pot amb sucre
Una cullera
Guixos de colors
Cartolines negres
DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ:
Mestra (M);
Alumne(A).
Mostram el pot de vidre amb l’aigua
tèbia.
M: Què pensau que és
això? / Tots: aigua.
M: com ho sabeu que
és aigua?
A: perquè l’aigua
és d’aquest color.
M: Quin és aquest
color?
A: gris
M: és
transparent,perquè si miro a través del vidre et puc veure. Si tirem una cosa dins de l’aigua la podem veure? sí, perquè és transparent.
Ara els alumnes es van passant el
pot de vidre (tancat) amb l’aigua tèbia.
M: com està l’aigua?
/ A: calent
M: crema? / A: no
M: està freda? / A: no
M: i com es diu si
no és freda ni calenta,l’aigua? / A:
calenteta
M: bé,però hi ha
una paraula millor per dir si una cosa no és grossa ni petita…
A: mitjana!
M: molt bé! i per l’aigua
ni freda ni calenta? / A: templada!
M: molt bé!
TEMPERADA O TÈBIA!
Ara mostram un altre recipient (obert)
amb el sucre.
M: i això què
pensau que és? / A: sal / A: sucre / A: oli / A: farina
M: d’aquestes 4
coses que han sortit,l’oli de quin color és? / A: groc
M: I això que tenim
aquí és blanc,pot ser oli,sí o no? / A:
no
M: ara ens queden
tres de color blanc,la farina té granets com això que tenim al pot?
A: no
M: doncs això que
tenim al pot no és polseta,té com granets brillants,així que ara ens queden dos
blancs els dos amb granets (sal i sucre),jo no sé que hi ha al pot,com ho podría
saber si és sal o sucre?
A: pensant / A: posant el cervell a pensar / A: ensumant
M: molt bé!anam a
ensumar a veure si ens dóna una pista.
Després d’ensumar…
M: fa olor? / A: no
M: doncs,l’olfacte
no ens ha ajudat…
A: tocant
M: molt bé!anam a
tocar,només el tocarem i pensarem a veure si ens dóna pista de si és sal o és
sucre.
A: Sucre / M: per què ho has sabut? / A: perquè a ca meva és igual el sucre
Un nin per instint anava a
tastar el sucre i abans de que ho faci li demàn que ens conti aquesta IDEA que ha tingut,què anava a fer…
A: a probarlo con
el dedo
Ara el tastam tots.
A: és sucre
M: per què saps que
és sucre? / A: perquè és dolç.
M: i com és la sal?
/ A: salada.
Ara fem una llista de coses
salades i de coses dolces.
Després fico tres cullerades de
sucre al pot de vidre (sense remenar) i deman als alumnes:
M: on és el sucre?
/ Tots: abaix
Agafo la cullera i remeno l’aigua
a consciència (el sucre ha de desparèixer).
M: on és ara el
sucre? / A: ha desparegut! / A: s’ha mesclat amb la cullera
A: no está en
ninguna part / A: has hecho magia / A: está arriba / A: està enmig
M: no hi és adalt
ni tampoc al mig mirau-ho
A: s’ha anat,s’ha
mesclat amb l’aigua,l’aigua l’ha atrapat.
M: molt bé! S’ha
mesclat. Recordau com estaba l’aigua? l’aigua
temperada ha desfet el sucre i s’ha mesclat amb l’aigua.
M: com estarà
aquesta aigua si la bebem ara?normal,dolça o salada?
A:salada / A:normal / A: dolça
M: dolça!perquè hi hem
posat tres cullerades de sucre!(es pot tastar l’aigua)
També es pot tenir un pot de sal
per tastar i comparar amb el sucre,a la vista,el sucre és més brillant.
REPRESENTACIÓ:
Aquesta activitat treballa:
-L’adquisició de la segona llengua
-Habilitats de recerca:
endevinar,formular hipótesis,observar…
-Habilitats de raonament: donar
raons,buscar causes,…
-Habilitats de conceptualització:
posar exemples de coses salades i dolces,conceptes nous
(temperada,transparent,desfer…)
-Habilitats de comunicació:
expressió oral,expressió plàstica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada