Programa: Juguem a pensar
Manual del professor: Tot pensant
Nivell educatiu: Educació infantil
A. Sátiro / I. de Puig
El projecte FILOSOFIA 3/18 és un currículum ampli i sistemàtic que té com a objectiu reforçar les habilitats del pensament dels estudiants, partint de la filosofia com a disciplina fonamental.
Consisteix en un conjunt de programes que, aplicats des dels 3 als 18 anys, enforteix la capacitat reflexiva. Es tracta d’un projecte que concreta el desig general d’ensenyar a pensar i pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.
Mitjançant un mètode particular d’aprenentatge que anomenem «comunitat de
recerca», té com a finalitat principal reforçar les habilitats de pensament a
l’escola en l’educació infantil, primària i secundària, amb l’objectiu de
formar ciutadans que pensin i parlin raonablement per si mateixos des d’una
perspectiva democràtica. Però, què significa “pensar per si mateixos des d’una
perspectiva democràtica”?
La filosofia, com a disciplina humanística més adequada, n’és el mitjà i la
finalitat, perquè a través del seu contingut i del seu mètode permet a
l’estudiant de reflexionar sobre aquells temes que, latents en totes les
matèries, no són tractats a l’escola.
Però, com podem ajudar als infants amb això de
pensar? Doncs, a través d’uns grans blocs d’habilitats de pensament:
habilitats de recerca (observar, fer hipòtesis, destriar, imaginar...),
habilitats de raonament (trobar el moment, justificar, donar el per què,
argumentar..), habilitats de conceptualització (extreure, detectar
l’ambigüitat...) i les habilitats de traducció (passar d’un codi a l’altre, és
a dir, puc tenir una idea però la puc dir, la puc dibuixar o la puc ballar).
I,
com ajudar-los a treballar aquestes habilitats? Cal en-raonar. Això exigeix no
només parlar, sinó també intercanviar. És parlar amb sentit, parlar amb seny,
amb el cap. La idea principal és ajudar als infants a saber escoltar i a ser
més dialogants.
Per altra part,
es pot ensenyar als nens i nenes a pensar millor. Els infants tenen capacitat
d’aprendre, tot i que no tots tenguin la mateixa, tots poden millorar, i cal
que tenguin consciència d’aquesta millora. Han d’aprendre a pensar millor
des de la lògica i l’ètica: han de ser més clars en el discurs, han de tenir
una lògica més verbal, entendre el que és bo i el que és dolent, tant per ells
com pels altres.
El fet de que aquest treball s’hagi de fer de
manera individual, és a dir, “per si mateixos” com diu la frase, ens fa veure
que els infants han de ser conscients del seu propi procés d’aprenentatge.
L’autonomia, l’autoconeixement i l’autoestima influeixen en el seu
desenvolupament. La idea d’autenticitat és molt important, ja que no és el
mateix l’efecte que fa un objecte real sobre un individu que un succedani. És
important que els materials amb els que hem de treballar siguin reals,
autèntics.
I per acabar, si volem una
societat democràtica s’han de tenir ciutadans democràtics. La democràcia no és
natural, ja que sovint hi ha autoritarismes. L’escola és el lloc ideal
treballar aquest model de ciutadà. Els infants han de valorar el treball en
grup, han de saber que dissentir els pot fer créixer, i, per això, el respecte,
la tolerància i el pluralisme són fonamentals.
“La tradició filosòfica ha treballat sempre un cos específic de conceptes que han estat considerats importants per a la vida humana o rellevants per al coneixement humà. Exemples d’aquests conceptes poden ser: justícia, veritat, bondat, bellesa, món, identitat personal, temps, amistat, llibertat i comunitat”.
M.Lipman Filosofia a
l’escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada